Vojáci 4. brigády rychlého nasazení zaujali studenty střední školy v Sokolově

Zájemcům o službu v armádě poskytnul informace kapitán Milan Němec

Jak zachránit kamarádovi život, co dělat při chemickém útoku nebo jak žijí naši vojáci na základnách v Afghánistánu. Tyto a další zajímavá témata si připravili v pátek 27. února elitní vojáci 4. brigády rychlého nasazení ze Žatce v rámci vzdělávacího programu Příprava občanů k obraně státu (POKOS) pro studenty Střední živnostenské školy v Sokolově.

„Tato střední škola je historicky první, kde jsme spolu s vojáky představili náš vzdělávací program POKOS,“ informuje Daniela Hölzelová z odboru komunikace Ministerstva obrany ČR. „Na základních školách probíhá tento úspěšný projekt už několik let, nyní jsme ho ale rozšířili i na studenty středních škol. Jsme si vědomi, že tato cílová skupina je náročnější, a proto se snažíme se studenty o jednotlivých tématech především diskutovat. Program jsme také v mnoha směrech rozšířili například o bezpečnostní systém státu a jeho ozbrojené složky a nově jsme zařadili fungování mezinárodních organizací jako Evropské unie, NATO, OSN nebo OBSE.“

Studenti i pedagogický sbor byli z výuky vojáků nadšeni

Pedagogové Střední živnostenské školy v Sokolově byli z výuky vojáků nadšeni. „Žáci si dnes se určitě rozšířili povědomí o české armádě, ale také dostali informace, jak se například chovat při živelných katastrofách nebo jak poskytnout první pomoc,“ říká Jana Provázková, učitelka sokolovské Střední živnostenské školy a dodává, že o prezentaci budou žádat i v dalších letech pro nové studenty.

„Do školy přijeli naši chemici a zdravotníci ze 41. mechanizovaného praporu ze Žatce. Svoji prezentaci tu měl i účastník zahraniční mise v Afghánistánu a také jsme studentům představili výstroj a výzbroj, aby měli představu, čím naše brigáda disponuje,“ informuje kapitán Milan Němec, tiskový a informační důstojník 4. brigády rychlého nasazení a dodává, že oproti základním školám zde vojáci zaznamenali cílenější dotazy středoškoláků zejména na to, jak se dostat do armády, jaké musí mít předpoklady, jak vypadají vstupní testy a kde se vůbec mohou k armádě přihlásit. Ale zajímalo je také, jaké vojenské profese vůbec existují.

Zdravotníci, chemici i účastník mise v Afghánistánu

Vojáci z 3. mechanizované roty 41. mechanizovaného praporu, kteří studentům prezentovali praktické ukázky první pomoci, přiznali, že děti na základních školách jsou na tom s vědomostmi ze zdravotnické přípravy daleko lépe. „Je to způsobeno i tím, že na základních školách probíhají kurzy první pomoc a v rámci výuky to pak děti prakticky probírají,“ konstatuje mladší zdravotnický záchranář, rotný Michal Doubek. „Na střední škole se pak tyto vědomosti už neprohlubují a děti to zapomenou. Ale oproti těm menším, u těch starších dochází v rámci jejich aktivit k častějším úrazům, kdy správné a rychlé poskytnutí první pomoci může zachránit život třeba kamarádovi. Sami se tu dnes přesvědčili o tom, že jen pěti až sedmiminutová masáž srdce dá docela fyzicky zabrat.“

V další hodině představili vojáci studentům protichemickou ochranu. Co je to sarin nebo yperit, jak se chovat při atomovém výbuchu nebo jak se člověk cítí v ochranném obleku s maskou. „Rozdíl mezi dětmi základní školy a středoškoláky prakticky není, žádný, z jejich dotazů se hned pozná, kdo se tomuto tématu věnuje a má nějaké znalosti a kdo o tom neví vůbec nic,“ říká rotný Jaroslav Chmelař z velitelské roty radiačního a chemického průzkumu.

Největší zájem studentů na sebe strhnul rotný Jan Johanides v pouštní uniformě z 2. mechanizované roty 41. mechanizovaného praporu, účastník dvou zahraničních misí v Afghánistánu. „Dnes tady mám premiéru a zájem dětí je fantastický. Zajímají se, jak žijeme na základnách, jaké je tam počasí, co tam děláme ve volném čase. Ptali se i na postavení žen v Afghánistánu, ale padl třeba i dotaz na alkohol nebo drogy,“ usmívá se rotný.

Super nápad, jak představit armádu

Všichni studenti hodnotili vystoupení červených baretů s nadšením. „Je to super nápad, jak představit armádu, ale je to zároveň možnost si všechno vyzkoušet a zeptat se na spoustu věcí,“ svěřil se Dominik Beránek, student třetího ročníku školy, který si vyzkoušel ochranný protichemický oblek. „Obléknout si ho a nasadit si masku je docela fuška a doufám, že to nikdy nebudu muset použít. Ale jsem moc rád, že jsem si to dneska vyzkoušel.“

„Vojáci mají ve školách u dětí a studentů velký úspěch a pedagogové to jen vítají,“ dodává závěrem Daniela Hölzelová. „Školy se hlásí ze všech koutů republiky, a protože o program měly zájem i střední školy, rozšířili jsme náš projekt i na ně.“

A nezbytné „selfíčko“ s vojáky na památku… Studentek bylo tentokrát více než chlapců. Ale i ty se zajímaly o službu v armádě Zájemcům o službu v armádě poskytnul informace kapitán Milan Němec Studenti se seznámili i s výstrojí a výzbrojí vojáků 4. brigády rychlého nasazení Největší zájem na sebe strhnul účastník zahraničních misí v Afghánistánu rotný Jan Johanides Studenti si mohli prohlédnout, co vše mají vojenští záchranáři ve svojí výbavě Rotný Michal Doubek názorně studentům ukazuje postup, jak poskytnout první pomoc Masáž srdce je pěkná fuška, dokázali studentům vojáci z 3. mechanizované roty 41. mechanizovaného praporu V obleku a masce to není nic moc, svěřil se Dominik Beránek Názorná ukázka, jak se podávají tekutiny při nasazení ochranné masky Vojáci z družstva radiačního a chemického průzkumu 4. brigády rychlého nasazení prezentují studentům ochranné protichemické prostředky