Venku dávno bílo a vy jste ještě nepřezuli? Vězte, že armáda má před vámi několikatýdenní náskok. Na zimní sezónu se nachystala už v říjnu.
„Přípravy na další sezónu probíhají zpravidla už v dubnu a říjnu. Výrazně se omezuje výcvik a vojáci se soustředí na údržby, opravy a servisní úkony nutné k přechodu na další sezónu,“ vysvětluje nadrotmistr Martin Beneš ze skupiny technické podpory velitelství 4. brigády rychlého nasazení.
Na zimu či léto se přitom nechystá jen technika a nejrůznější vojenská zařízení, ale také budovy v areálech útvarů. „Rozhodně se nejedná o pouhou formalitu. I u nejmodernější techniky, jakou jsou vozidla Pandur II 8×8 všech modifikací, je nutné provést řadu úkonů, které základní údržbu rozšiřují o důkladnou kontrolu všech funkčních prvků,“ upozorňuje.
Opravují a kontrolují vojáci, kteří techniku sami používají
Mysleli jste, že opravy zajišťují specializované týmy vytvořené jen pro tuto příležitost? Chyba lávky. Veškeré práce provádí přímo osádka vozidla. V případě bojových verzí vozidel Pandur jde o řidiče, velitele osádky a střelce operátora. „Činnost odborně řídí technik roty a v případě nedostatku času pomáhají s rutinními činnostmi i ostatní vojáci družstva,“ podotýká Beneš.
Příprava na sezónní provoz se podobá běžné údržbě, ale protože se kontroluje vše do posledního šroubku, trvá o mnoho déle. „Co lze rozebrat, to se rozebere. Co má být funkční, to se spustí a vyzkouší. Někdy je na práci méně času nebo méně lidí. Třeba poslední rok a půl nás dost limitovalo nasazení vojáků kvůli pandemii, proto osádkám pomáhal, kdo mohl,” shrnul zkušenosti s pracemi na technice rotmistr Václav Šíp, technik bojové roty žateckého 41. mechanizovaného praporu.
Moderní technika = snadnější údržba
Zatímco dřív zahrnovala předsezónní péče často i řešení technických nedostatků, je současná technika v tomto směru vlastně bezproblémová. „U staré automobilní techniky se měnily druhy pohonných hmot a maziv, před sání, resp. chladiče motorů se instalovaly tzv. dečky zabraňující přílišnému proudění zmrzlého vzduchu. Na moderní technice se dnes už provádějí jen rutinní opatření, která zná každý motorista,“ podotýká rotmistr David Stulík, zástupce velitele čety oprav.
Přesto některá vozidla u dílenských specialistů skončí. Během důkladnějších kontrol často osádky Pandurů zjistí závady, na které by zběžnou kontrolou po použití nepřišly. „Často jsme řešili prasklou manžetu poloosy, což řidič zjistí až důkladným čištěním náboje kola. Následně se s námi spojí, abychom provedli defektaci závady a naplánovala se oprava,” doplnil Stulík. S průběžnou obnovou vozových parků některé úkony odpadly, jiné ale přibyly. Moderní technika přináší řadu nebývalých vymožeností, jejichž provoz a údržba si také vyžadují pozornost. Typickým příkladem jsou sezónní zařízení, jako je klimatizační jednotka nebo nezávislé topení. „Oboje se třeba půl roku nepoužívá, protože pro to zkrátka není větší důvod. Proto se nefunkčnost nebo nějaký problém objeví právě během přípravy na sezónní provoz, kdy se vše kontroluje a zkouší,” uzavírá dílenský specialista vozidel Pandur četař Pavel Zákon.